۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید: ۱۱۲۰۴۵
ریزسیال شناسی با میکروفلوئیدیک، طراحی و مطالعه ابزاری است که سبب حرکت و بررسی مقادیر بسیار کوچک سیالات که از یک قطره هم کوچکتر هستند، می شود.
کد خبر: ۲۴۰۹
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، ابزار میکروفلوئیدیک، میکروکانال هایی دارند که اندازه ای در محدوده میلی متر و کوچکتر از میکرون دارند. برای مقایسه به عنوان مثال می توان موی انسان را لحاظ کرد که تقریبا 100 میکرون ضخامت دارد.
 
سرعت بالا و هزینه کم
میکروفلوئید به طور گسترده در علوم زیستی به کار می رود زیرا آزمایش های کنترل شده به شکلی دقیق می توانند با هزینه کمتر و سرعت بالاتر عمل کنند. 
میکروفلوئیدیک، تکنیک بسیار جالبی برای محققان آکادمیک و گروه های صنعتی است. امروزه بیشتر کشورهای جهان، مشغول توسعه تکنولوژی میکروفلوئیدیک هستند.
سیستم های میکروفلوئیدیک با استفاده از یک پمپ و یک چیپ یا تراشه کار می کنند. انواع متفاوتی از پمپ ها به دقت مایعات را درون چیپ با سرعت 1 میکرولیتر در دقیقه تا 10هزار میکرولیتر در دقیقه حرکت می دهند.برای مقایسه، یک قطره کوچک آب را در نظر بگیرید که تقریبا 10 میکرولیتر است. 
 
جداسازی سلول های سرطانی از سلول های طبیعی در خون
درون چیپ، میکروکانال هایی وجود دارد که امکان انجام فرایندهایی چون مخلوط شدن، واکنش های شیمیایی و فیزیکی را برای مایعات، فراهم می کنند. مایع ممکن است ذرات کوچکی را حمل کند از جمله سلول ها یا ذرات نانو. ابزار میکروفلوئیدیک قادر به مشخص کردن و جداسازی سلول های سرطانی از سلول های طبیعی در خون هستند.
میکروفلوئیدیک مزایای متنوعی دارد که از آن جمله می توان به زمان واکنش کمتر، حساسیت بالا در بررسی، کنترل پیشرفته دما، قابل حمل بودن، اتوماسیون و موازی سازی ساده تر، یکپارچگی روش های آزمایشگاهی در یک ابزار اشاره کرد.
سیستم های میکروفلوئیدیک به طور گسترده در پروسه هایی چون الکتروفورز مویرگی، ایزوالکتروفوکوسینگ، فلوسایتومری، ایمونواسی ها، تزریق نمونه در اسپکتروسکوپی جرمی، پی سی آر، بررسی دی ان ای، جداسازی و دست کاری سلول ها به کار می روند. 
 
در خدمت تشخیص سرطان و عوامل بیماری زا
کاربردهای تحقیاتی میکروفلوئیدیک به طور اصلی در مطالعه باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها، انتقال ذرات نانو به خون، مشاهده کینتیک واکنش شیمیایی است. 
کاربردهای تشخیصی میکروفلوئیدیک در تشخیص سرطان و عوامل بیماری زا است. ابزار میکروفلوئیدیک برای اندازه گیری ضریب انتشار مولکولی، ویسکوزیته مایع، پی اچ و ضریب اتصال شیمیایی به کار می روند. در صنعت دارویی، سیستم های میکروفلوئیدیک کاربردهای بسیاری در تولید محصولات دارویی دارند برای مثال در کنترل بهینه سازی و تولید داروهای پروتئینی و در شناسایی سلول های درگیر انسانی در این مراحل، به کار می روند.
ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه حمایت های خود از طرح هایی با محوریت این سیستم فناورانه، میکروفلوئیدیک را در اولویت های اجرایی امسال خود قرار داده است./مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
برچسب ها: فوتونیک سرطان
ارسال نظر
آخرین اخبار